På en gennemsnitlig dag før Covid ville mellem syv og 15 bøger blive leveret til PampereDpeoplenys kontor. Gang det med fem dage om ugen og 52 uger om året, og det er ... en masse bøger. Overvej så, at i år markerer PampereDpeoplenys ti års jubilæum. Ret vildt, især når man tænker på, hvor mange biografier, thrillere, historiske fiktioner og mere, der har ramt vores skriveborde i den tid. Til ære for vores store tocifrede fødselsdag er her – i kronologisk rækkefølge – de ti bedste bøger, vi har været så heldige at læse i det sidste årti.
RELATEREDE : De 29 bedste lydbøger, som anbefalet af hyppige lyttere
en. The Warmth of Other Suns: The Epic Story of America's Great Migration af Isabel Wilkerson (2010)
En mesterlig historisk undersøgelse, Andre soles varme handler om den store migration og den anden store migration, to bevægelser af afroamerikanere ud af det sydlige USA til Midtvesten, Nordøst og Vesten mellem 1915 og 1970. Historien og den statistiske analyse af perioden er fascinerende, men det er Wilkersons biografier om de virkelige mennesker, hvis liv blev ændret, der gør det så mindeværdigt - inklusive Ida Mae Brandon Gladney, en andelshavers kone, der forlod Mississippi i 1930'erne til Chicago og Robert Joseph Pershing Foster, en læge, der forlod Louisiana i begyndelsen af 1950'erne, og flyttede til Los Angeles.
to. Et besøg fra Goon Squad af Jennifer Egan (2011)
Egans Pulitzer-prisvindende værk er en samling af 13 forbundne historier, der alle er forbundet med den aldrende punkrocker og pladeselskabsdirektør Bennie Salazar (hans band var The Flaming Dildos, for hvad det er værd), og hans kleptomanassistent, Sasha. Springer mellem 1970'erne, nutiden og den nærmeste fremtid i New York City, San Francisco og mere, er det en hvirvelvindsturné i det 20. århundredes musikscene, der er fyldt med meditationer om ungdom og hensynsløshed (for ikke at nævne spektakulær prosa).
3. Min geniale ven af Elena Ferrante (2012)
Den første installation i Ferrantes medrivende napolitanske kvartet, Min geniale ven begynder at dokumentere det årtier lange venskab mellem to piger, Lila og Lenu, i efterkrigstidens Napoli. Det kræver et ofte diskuteret emne - at vokse op - og tilfører det så enorme detaljer, at du bliver fuldstændig suget ind i deres verden. Selvom det ikke er helt relateret (pigerne skal kæmpe for at blive betragtet som værdige til en uddannelse i 1950'erne, og en af dem er presset til at gifte sig som 16-årig), vil Ferrantes livlige beskrivelser af teenagevenskab få dig til at række ud efter din telefon for at ringe til din ældste ven. . Derudover er vi hårdt pressede til at tænke på en serie, der betog næsten alle kvinder i vores liv, ligesom denne gjorde i begyndelsen af 2010'erne.
Fire. Americanah af Chimamanda Ngozi Adichie (2013)
Som teenagere i Lagos, Nigeria, bliver Ifemelu og Obinze forelskede. I stedet for at leve under et militærdiktatur, flytter Ifemelu til Amerika for at fortsætte sin uddannelse. Der møder hun racisme, og hvad det vil sige at være sort for første gang. Obinze, i håb om at slutte sig til Ifemelu i USA, bliver nægtet visum efter 9/11, så han flytter til London. År senere er Obinze en velhavende mand i det nyligt demokratiske Nigeria, mens Ifemelu skriver en succesrig blog om race i Amerika. På trods af at de bor adskilt og oplever verden på to meget forskellige måder, glemmer de to aldrig den forbindelse, de havde. Det er en gribende kærlighedshistorie om et par, der finder tilbage efter at have levet forskellige liv en halv verden væk fra hinanden.
5. Skæbner og raseri af Lauren Groff (2015)
En ideel blanding af komedie og tragedie, Groffs bestsellerroman er i sin kerne en ægteskabshistorie. Især ægteskabshistorien om Lotto og Mathilde, der giftede sig som 22-årig efter kun et par ugers dating. Efter parrets 25 års ægteskab gennem hver partners perspektiv, Fates and Furies - en favorit blandt Præsident Obama — berører familie, kunst og teater, såvel som de ødelæggende konsekvenser af små hvide løgne. Groffs evne til at beskrive er på fuld udstilling ('Hans kone bar deres picnickurv til kanten af søen under en pil så gammel, at den ikke længere græd, bare bar sin skæbne med fortykket sindsro.'), mens hendes livlige beskrivelser af hver af hendes karakterer får læserne grundigt investeret i deres liv.
6. Mellem verden og mig af Ta-Nehisi Coates (2015)
Denne vinder af 2015 National Book Award for Nonfiction er skrevet som et brev til Coates' teen-søn og udforsker den til tider dystre virkelighed om, hvad det vil sige at være sort i USA. Det er et must-read for unge mennesker såvel som alle, der kunne bruge en påmindelse om de subtile – og ikke så subtile – måder, som farvede mennesker diskrimineres på hver dag (læs: de fleste). Coates fortæller om sin barndom i Baltimore, hvor han følte, at han altid skulle være på vagt, sine erfaringer med kodeskift for at appellere til hvide mennesker og den nagende frygt for politibrutalitet. Desværre ser denne kun ud til at blive mere relevant for hvert år, der går.
7. Et lille liv af Only Yanagihara (2015)
Yanagiharas fascinerende anden roman er historien om fire kandidater fra et lille college i Massachusetts, som flytter til New York for at følge deres drømme og undslippe deres dæmoner. Når de først er der, bliver deres forhold uddybet, og smertefulde hemmeligheder (som helt seriøst rodede ting) fra deres fortid dukker op. Gennem Jude, Malcolm, JB og Willem dykker Yanagihara dybt ned i mandlige forhold, traumer, selvskade, kroniske smerter og mere, og får din gennemsnitlige tåretrækker til at se positivt solrig ud. Alligevel, på trods af trigger-advarsler af utallige årsager, er det en smukt skrevet og helt igennem fængslende bog, som læserne nok aldrig vil glemme.
8. Den underjordiske jernbane af Colson Whitehead (2016)
Et kig på syd for borgerkrigstiden, Den underjordiske jernbane følger to slaver i Georgia, der flygter og flygter gennem det, Whitehead genforestiller som et bogstaveligt netværk af underjordiske jernbanespor. Vinderen af Pulitzer-prisen for fiktion, National Book Award for Fiction og mere, det er lige så meget en kommentar til fortiden, som det er nutidens Amerika. Selvom det på ingen måde er en behagelig læsning, er Whiteheads geniale skildring af noget, vi tror, vi har lært om, et fantastisk eksempel på den magtfiktion, der skal tilføje dybde til begivenheder i det virkelige liv.
9. Afslut vest af Mohsin Hamid (2017)
Hamids fjerde roman, der foregår i et unavngivet land under en borgerkrig, følger to migranter, Nadia og Saeed, som forelsker sig og derefter tvinges til at undslippe deres land, da det bliver revet fra hinanden af vold. Deres transportform? En række døre i byen, der fungerer som portaler til andre steder, herunder Mykonos, London og Marin County. Frodigt, kraftfuldt og stemningsfuldt, det er både en tidløs kærlighedshistorie og en rettidig kommentar til immigration.
10. Normale mennesker af Sally Rooney (2019)
Rooneys anden roman (efter 2017's Samtaler med venner ) følger to klassekammerater i en lille irsk by – en populær og en uden venner. På trods af deres forskelligheder danner de et usandsynligt par. De dater, slår op og gør op - et par gange - i et vil-de-vil-ikke-de-forhold, der vil holde dig hooked til sidste side. Rooneys geni ligger i hendes evne til at tage en klassisk kærlighedshistorie og gøre den frisk, hovedsageligt takket være hendes evne til at skabe karakterer så ægte, at du vil sværge, at de er baseret på mennesker, du kender. Synes godt om Min geniale ven , dette er en af de bøger, der sivede ind i vores kollektive bevidsthed – og fremhævede den dybe betydning af tilsyneladende små øjeblikke.
RELATEREDE : 13 bøger hver bogklub bør læse